понеделник, 24 ноември 2014 г.

Какво му е толкова специалното на Бенедикт Къмбърбач?

Eдин от най-добрите британски актьори в момента прави една от най-добрите роли на годината... Случайност? Не мисля. 




За първи път се „запознах” с Бенедикт Къмбърбач точно преди четири години, горе-долу по това време, когато любопитна да разбера защо, по дяволите, BBC праща Шерлок Холмс, който си живее честито и щастливо в Англия в началото на 20 век, в изключително забързания и, нека бъдем честни, неприятен 21 век!? Все пак любопитството беше по-силно и то надви яда ми. Оказа се, че положението не е толкова фатално, колкото си мислех, а точно обратното. Много актьори са играли най-великия литературен детектив на малкия и големия екран, но истината е, че изпълнението на Къмбърбач е едно от онези, които ще влязат в топ 10 на Шерлокхолмовците. Според историци и литературоведи, всяко поколение има своя Шерлок и този на нашите дни е именно русолявия британец с плътен глас.

Когато Стивън Мофат и Марк Гатис започват да търсят актьор за сериала си те имат много ясна идея какво трябва да представлява той и го намират много бързо. Преди тази роля Къмбърбач играе в доста британски продукции, но може би най-известната му около "Шерлок" е Parade’s End (Краят на парада – може да се гледа по HBO), който снима веднага след първи сезон на сериала за детектива, но уви, той все остава незабелязан от критиката и феновете. Самата аз съм го гледала в „Atonement”, но убийте ме, не го помня! Очевидно не съм единствената.

„Шерлок” е бумът на Къмбърбач и само два сезона по-късно сериалът изстрелва британеца, по онова време на 35 години, в небосклона на суперзвездите. Къмбърбач получава номинация за „Еми”, а тази година дори спечели наградата. Една от любимите ми случки с него е от снимачната площадка на „Шерлок”, Стивън Мофат я е разказвал много пъти. Когато BBC дават „зелена светлина” на сериала, Мофат и Гатис, които принципно снимат в Кардиф, Уелс, решават да направят няколко сцени в Лондон – при това да снимат истинската фасада на прочутата „Бейкър стрийт” 221В. Съответно те взимат Къмбърбач и Фрийман (Мартин, играе д-р Уотсън – засрами се, че не го знаеш!?) и снимат няколко сцени с тях. Година или две по-късно, когато сериалът вече е придобил статут на „култов”, Мофат, Гатис и техен колега гледат някакви сурови материали, които да включат в DVD-то. Третият човек попада на кадрите от Лондон и е шокиран. „Но това е Бенедикт!” – казва той. „Да, той е.” – отвръща Мофат. „Но как така той ходи свободно по улицата и никой не пищи около него и не се опитва да го хване за сакото или ръката!?” – шокиран е горкият човечец. Мофат и Гатис спокойно обясняват, че това е в началото на първи сезон и тогава никой още не е чувал за Бенедикт Къмбърбач. Само за сравнение ще кажа, че когато екипът започва да снима началото на трети сезон с прочутото падане на Шерлок Холмс след битката му с Мориарти (в книгата те падат във водопада Райхенбах, в сериала това се случва от покрива на една сграда), хората които гледат и снимат с телефоните си са толкова много, че екипът снима няколко варианта на сцената (как всъщност Шерлок Холмс пада от високо и оцелява въпреки всичко), за да не може материалите да бъдат пуснати в интернет година преди да излезе самият сериал.

След началото на „Шерлок” кариерата на Бенедикт Къмбърбач тръгва стремглаво нагоре и всички са наясно, че е само въпрос на време преди актьорът да покори върхът, който всички искат да покорят, защото направят ли го, значи, че са постигнали общо-взето всичко – и този връх е Холивуд. Всъщност бавното придвижване към това място вече е започнало за Къмбърбач – още когато актьорът участва в “Atonement” и “The other Boleyn girl”. Но очевидно на голямата публика й трябва повече време, за да забележи британеца. Но той вече е направил първите крачки.

Само година след като „Шерлок” излиза, Бенедикт снима още един филм номиниран за „Оскар” („Atonement е първият)   - „Tinker Tailor Soldier Spy в компанията на Гари Олдман и Колин Фърт (с първия и досега е приятел). Година по-късно излиза и лентата „War horse на Стивън Спилбърг (отново номиниран за „Оскар”), където Къмбърбач играе една от главните роли заедно с Том Хидълстън – още един от британските актьор, на когото също му предстои да стане култов любимец на публиката.


Бенедикт Къмбърбач бавно, но сигурно, започва да прави своите все по-твърди набези към Холивуд. За да затвърди статуса си на готин актьор, който може да играе всичко, а може би и просто, за да зарадва феновете си, защото Къмбърбач не веднъж е казвал, че феновете са му важни, той приема да изиграе злодея в “Star Trek: Into the darkness” (роден е да играе злодеи той). И така, Бенедикт покорява комерсиалния Холивуд. За да затвърди още повече това, той приема и ролята на дракона Смог в „Хобит” (за чието изпълнение, освен че играе с гласа си, го прави и с лицето си, което пък е основата на лицето на Смог – загледай се, тези двамата наистина си приличат).

И така, комерсиалният Холивуд е в краката му, особено след излизането на сезон 3 на „Шерлок” и новината, че най-вероятно британецът ще изиграе доктор Стрейндж в новия филм от поредицата на Marvel. Новината не е официално потвърдена, но макар само да спекулирам в момент, почти убедена съм, че много фенове ще бъдат разстроени, ако това не се окаже истина. Тази година, Къмбърбач покори и некомерсиалния Холивуд и дори на успя да придаде един изключително приятен английски чар на историческите драми (последно го направи Колин Фърт с „Речта на краля”, но за съжаление тя не тръгна по кината у нас). От началото на 2015-а, от 2 януари, за да сме по-точни, по кината у нас тръгва „Игра на кодове” – историческа драма за живота на математика Алън Тюринг, чиято машина, с работното име Кристофър, успява да разбие кода на немската „Енигма” и по този начин да обърне хода на Втората Световна война. Говори се, че брилянтното изпълнение на Къмбърбач ще му донесе номинация за „Оскар”, а защо не и самата статуетка. Най-големите конкуренти на Бенедикт са младият британец Еди Редмейн, който играе физика Стивън Хокинг в драмата „Теория на всичко” и Майкъл Кийтън, който се завръща с гръм и трясък с титаничния „Birdman” на Иняриту. За справка, близо 6 години преди „Шерлок”, Къмбърбач също играе Хокинг в биографичен филм за гения и дори се среща няколко пъти с физика, за да успее да заучи тембъра му на говорене и тялото му, и самият той казва: „Когато се запознах с него си казах: та аз съм просто един глупав актьор. Как, за Бога, ще успея да изиграя този човек!” И въпреки това той го прави и изпълнението му е също толкова прецизно и брилянтно като това в останалите му роли.

Този месец Бенедикт е на корицата на „Time на броя с под име „The Genius issue”. Не само защото играе Алън Тюринг, който се смята за прачичото на компютъра, а защото самият той като актьор е специален. Колко пък може да е специален ли? Предполагам, че ще разбереш като го гледаш в „Игра на кодове”.          


Снимки: Форум Филм България, PR, Tumblr



Няма коментари:

Публикуване на коментар